Урок у 7 класі "Поняття про класифікацію рослин"




                       Урок біології з теми                                                                    « Поняття про класифікацію рослин»

ТЕМА  ПОНЯТТЯ ПРО КЛАСИФІКАЦІЮ РОСЛИН
МЕТА: сформулювати поняття про царство Рослини; показати його положення в системі органічного світу; познайомити учнів з основами класифікації рослин.
ОБЛАДНАННЯ: таблиці із зображенням рослин, малюнки підручника.
БАЗОВІ НОНЯТТЯ: рослини, автотрофи, життєвий цикл, корінь, стебло, листок, ріст, розмноження, фотосинтез, хлорофіл.
ТИП УРОКУ: формування нових знань.
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: «Мікрофон», «Мозковий штурм», створення проблемної ситуації, евристична бесіда.

СТРУКТУРА УРОКУ:
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1 Питання для бесіди   («Мікрофон»)
- Яка наука займається класифікацією живих організмів?
-  Які царства живих організмів ви знаєте?
-  Які характерні ознаки є властивими для царств живої природи?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:
1.Розповідь учителя про різноманіття рослин та їх значення в природі. Під час цієї розповіді, звертаючись до знань, одержаних учнями в 5 класі з курсу «Природознавство», учитель узагальнює характеристику рослин.
Під час уроку вчитель разом з учнями формулює такі положення:
А) Рослини- автотрофні організми, які самі здатні виробляти поживні речовини (органічні) з неорганічних (води та вуглекислого газу) в зелених частинах під час процесу, що називається фотосинтез.
Б) Рослини ростуть необмежено довго, не мають органів руху й ведуть прикріплений спосіб життя.
В) Рослини мають органи: стебло, листок, корінь, квітку, плід.
Г) Рослини здатні до розмноження-відтворення подібних до себе-і поширення з допомогою насіння.

2. Основні завдання класифікації і систематики рослин (сучасна система рослинного світу)
На  Землі  існує  величезна  різноманітність  видів  тварин  і  рослин.  Кожний  вид добре  пристосований  до  умов  існування.  Наприкінці  XVII — на початку XVIII ст. уявлення  про  різноманітність  рослин  і  тварин  надзвичайно  розширилися. Натуралісти  описували  все  нові  і  нові  форми  рослин  і  тварин.  Назріла  потреба систематизувати  знання,  розробити  класифікацію  рослинного  і  тваринного  світу.
Перші  системи  були  примітивними:  види  описувались  за  абеткою;  з  погляду корисності  чи  шкідливості  для  людини;  групувалися  за  довільними  ознаками. Наприклад, у середньовічних "травниках"  рослини  поділяли  на  такі,  що  давали їстівні  плоди,  волокно  або  деревину;  цибулинні  рослини,  запашні  тощо. Зрозуміло,  що  такі  штучні,  вузько  практичні  класифікації  не  могли  дати загального  уявлення  про  всю  різноманітність  органічного  світу.

Відомий  шведський  натураліст  К. Лінней (1707—1778),  спираючись  на  досвід своїх  попередників  і  численні  факти,  завершив  штучну  систематику  організмів  і побудував  систему,  яку  сформулював   у  працях  "Класи рослин"   і  "Види рослин"  і  яка  здобула  загальне  визнання.
За  основну  одиницю  класифікації  К. Лінней  узяв  вид.  Видом  він  назвав  групу особин,  які  подібні  між  собою ,  як  діти  одних  і  тих  самих  батьків.  Вони  можуть схрещуватись  одна  з  одною  і  давати   плодюче  потомство. Подібні  між собою  види  К . Лінней  об'єднав  у  роди,  подібні  роди — в  ряди,  ряди — у класи.
К. Лінней  у  праці  "Система природи"  запропонував  усі  види  рослин  і  тварин називати  латинською  мовою  двома  словами.  Перше  слово  (пишеться  з  великої літери) — іменник;  це  назва  роду,  до  якого  належить  вид.  Друге  слово  (пишеться з  маленької  літери) — прикметник,  яким  позначається  даний  вид  (наприклад, горобець  домовий — Passer  domesticus , горобець  польовий — Passer  montanus).
Незважаючи  на  штучність,  система  Ліннея  відіграла  позитивну  роль  у  біології. Запропонована  К. Ліннеєм  проста  схем а класифікації  організмів  і  подвійна номенклатура  значно  полегшила  роботу  щодо  подальшого  нагромадження  знань; вона дотепер  широко використовується  в  сучасній  ботаніці  і  зоології.



Сучасну класифікацію наведено нижче.
Далі йдуть такі таксони: типи (у тварин), відділи (у рослин), класи, ряди (у тварин), порядки (у рослин), родини, роди і види.

Наведемо такий приклад. Усі ви знаєте рослину шипшину. Один з її видів має назву шипшина голчаста. Цей вид є одним з видів роду Шипшина (Троянда). Разом з іншими родами він входить до складу родини Розові, яка належить до порядку Розоцвіті. Цей порядок є одним з тих, що належить до класу Дводольні. Клас Дводольні разом з класом Однодольні входить до відділу Покритонасінні (малюнок 164)


Різноманітність рослин нашої планети досліджує наука систематика рослин.


Систематика рослин — це розділ ботаніки, який вивчає різноманітність організмів і установлює філогенетичні зв'язки між таксонами. Завданням систематики є описування і класифікація рослин. У групи рослини об'єднують за подібними ознаками і походженням. Основними систематичними одиницями є вид, рід, родина, порядок, клас, відділ.
Класифікувати будь-який вид рослин - це означає визначити його належність до всіх основних систематичних одиниць.
Поповніть свій біологічний словник: систематика, систематичні одиниці, вид.
ІV.  ЗАКРІПЛЕННЯ ТА КОРЕКЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ:

Перевірте здобуті знання. Виберіть одну правильну відповідь

1.    Зазначте, що становить собою вид організмів: а) окрема особина; б) основна систематична одиниця; в) сукупність усіх організмів, які населяють певну ділянку місцевості; г) сукупність усіх рослин, що зростають на нашій планеті.
2.    Зазначте, що означає класифікувати організм: а) визначити його середовище життя; б) визначити його спосіб живлення; в) визначити його місце в системі органічного світу; г) визначити його хімічний склад.

Дайте відповідь на запитання
1.    Що таке наукові назви організмів?
2.    Що вивчає наука систематика рослин?
3.    Що таке вид? На якій підставі різні види об’єднують в один рід?
4.    Які систематичні одиниці використовують для класифікації рослин?

Поміркуйте. Чому існує необхідність класифікації рослин?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф № 40, відповісти на запитання; підготувати повідомлення про водорості.





Комментариев нет:

Отправить комментарий